Logicx wil 24/7 goed bereikbaar zijn voor haar klanten. Om dit te realiseren werken ze samen met TSV Groep. Lees hieronder meer over de samenwerking tussen TSV Groep en Logicx.
1. De klant - Wie is Logicx?
2. De omgeving - In welke omgeving is Logicx actief en welke specifieke uitdagingen of doelstellingen horen daarbij?
3. De uitdaging - Met welke uitdaging kwam Logicx bij TSV?
4. Het proces - Hoe hebben wij samen met Logicx deze uitdagingen omgezet in oplossingen?
5. De oplossing - Welke diensten leiden tot de optimale oplossing voor Logicx?
6. Het resultaat - Peter Landman, manager IT Beheer bij Logicx vertelt hoe zij onze samenwerking ervaren.
Logicx is een logistieke voertuighulpverlener, die 24 uur per dag de mobiliteit waarborgt van voertuigen en berijders. Dit doen zij door middel van transport, vervangend vervoer en het uitvoeren of begeleiden van alle relevante aanpalende diensten en processen. Afhankelijk van het seizoen zetten zo’n 350 tot 400 man zich elke dag in voor het bergen en transporteren van voertuigen en het regelen van vervangend vervoer door heel Europa. Hiervoor is de meldkamer van Logicx 24 uur per dag, 7 dagen in de week actief voor het bieden van wegenwachtservice in binnen- en buitenland. Logicx is gevestigd in Apeldoorn.
Logicx helpt gestrande automobilisten aan vervangend vervoer en zorgt daarnaast ook voor berging en transport. Om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van berijders, is het belangrijk dat Logicx 24/7 bereikbaar is. Die telefonische bereikbaarheid realiseren zij al ruim achttien jaar met TSV als hun partner voor telefonie.
Voor Logicx is het belangrijk dat zij te allen tijde telefonisch bereikbaar zijn. Waar de hele wereld steeds meer naar het internet en social media beweegt, is vaste telefonie voor Logicx nog steeds ontzettend belangrijk. Berijders en transporteurs moeten ons altijd kunnen bellen. Dankzij de betrouwbare telefonie-oplossing van TSV is de bereikbaarheid geborgd.
Logicx werkt al zo’n achttien jaar samen met TSV en in die tijd heeft de telefonie nooit voor verrassingen gezorgd. Als er een verstoring van de telefonische bereikbaarheid plaatsvindt, is dat over het algemeen te wijten aan de provider. De toestellen en de telefooncentrale werken altijd naar behoren.
In die achttien jaar heeft Logicx haar telefooncentrale al een aantal keer vernieuwd. Dat is niet vreemd: de ontwikkelingen gaan snel en de apparatuur en programmatuur veroudert nu eenmaal. Daarbij heeft Logicx in overleg met TSV gekozen voor een Avaya-centrale. Daarmee kunnen zij over het algemeen een deel van de gedane investering behouden en alleen het noodzakelijke deel vernieuwen.
Het vernieuwen van de telefooncentrale is vaak een ingrijpend traject. Door een goed zakelijk voorstel te doen, met een gedegen voorbereiding, deskundige projectbegeleiding en technici, worden deze projecten altijd binnen de planning en het budget afgerond.
In december 2020 verhuisde Logicx naar een nieuw pand. In het vorige pand zaten zij al achttien jaar en daar had Logicx een deel van de apparatuur nog on premise staan: de live omgeving. De back-up servers stonden al in een datacenter. De verhuizing was voor Logicx dan ook de uitgelezen gelegenheid om ook hun live-omgeving naar een datacenter te verplaatsen. Dat gold voor de verbindingen, maar ook voor de telefooncentrale, die nog voor een deel uit fysieke componenten bestond. In samenspraak besloten we om gelijktijdig de overstap te maken naar een volledig virtuele telefooncentrale van Avaya.
In de maanden voorafgaand aan de verhuizing heeft TSV de overstap voorbereid: de oude ISDN werd vervangen door SIP-trunk en alle fysieke componenten van de bestaande telefooncentrale werden vervangen door virtuele componenten. Daarnaast hebben wij een uitwijkmogelijkheid gerealiseerd in een ander, redundant uitgevoerd, datacenter. Dus als een datacenter uitvalt, wordt de telefonie automatisch overgenomen door het andere datacenter. De ISDN- en SIP-oplossing hebben een poosje naast elkaar bestaan. Daardoor kon de overschakeling op de nieuwe SIP-trunk uiteindelijk naadloos plaatsvinden. Tijdens de overgang is er geen moment downtime van de telefonie geweest.
Een groot deel van de activiteiten van Logicx is afhankelijk van de telefonische bereikbaarheid. De meeste gesprekken komen binnen in een van onze drie meldkamers. Daar maken zij al jaren gebruik van een callcenter-oplossing van Avaya. Dit is een zeer compleet systeem met agents, rapportagetools en grote schermen waarop zij precies kunnen zien hoe lang de wachtrij is. Daarnaast vindt er binnen deze meldkamers ook veel interactie tussen medewerkers plaats: natuurlijk worden er gesprekken doorgeschakeld, maar interactie is bij Logicx ook dat je even opstaat om te kijken of je collega die verantwoordelijk is voor de regio Den Bosch er is, zodat je hem op de hoogte kan brengen van een extra rit. Die interactie is belangrijk voor de dienstverlening van Logicx en kun je alleen bewerkstelligen als je fysiek op locatie werkt. Daarom was thuiswerken bij Logicx eigenlijk nooit een onderwerp van gesprek…
Totdat zij tijdens de eerste lockdown in de coronapandemie ineens gedwongen werden thuis te werken. Op dat moment waren ze intern juist bezig met het testen van een softphone-oplossing. Die softphones heeft TSV toen in allerijl uitgerold om thuiswerken mogelijk te maken, hoewel dit niet de perfecte oplossing was: de softphones zijn eigenlijk niet bedoeld om te functioneren met de Citrix-omgeving. Toch was het beter dan niets.
Toen bleek dat de volledige terugkeer naar kantoor niet zo snel zou plaatsvinden, heeft Logicx besloten samen met TSV een structurele oplossing te zoeken. TSV stelde een SIP-thuiswerkoplossing voor. Daarvoor moesten zij een een aantal virtuele servers implementeren om de telefooncentrale benaderbaar te maken voor de toestellen. Meer dan 60 medewerkers ontvingen een volledig geconfigureerd telefoontoestel thuis dat zij alleen nog maar aan hoefden te sluiten. Vanaf dat moment was vanuit huis telefoneren net zo eenvoudig en betrouwbaar als vanuit de meldkamers. Het advies en de begeleiding van TSV tijdens dit project hebben ervoor gezorgd dat het allemaal heel eenvoudig ging. Inmiddels geven een aantal medewerkers er zelfs de voorkeur aan om thuis te werken, zelfs nu het kantoor weer gewoon geopend is. Zij ervaren thuis meer rust en kunnen daardoor productiever werken.
De telefoontoestellen blijven, ook wanneer medewerkers weer naar kantoor komen, gewoon bij hen thuis. Logicx heeft daardoor namelijk een stabiele uitwijkmogelijkheid voor onze werkplekken met telefonie. Zo moest onlangs de spanning een zaterdag lang van het pand in Apeldoorn af. Dankzij de SIP-telefooncentrale van Avaya die TSV implementeerde, kon deel van de bezetting vanuit huis normaal doorwerken.
Peter Landman, manager IT Beheer bij Logicx, vertelt:
“Telefonische bereikbaarheid is voor Logicx cruciaal: een transporteur of bereider moet ons altijd kunnen bereiken. Gelukkig staat van alle uitdagingen die ik als manager IT Beheer ervaar, telefonie onderaan de lijst. We hebben niet alleen een betrouwbare telefonie-oplossing, maar kunnen ook blindelings op de partij die onze telefooncentrale heeft geïmplementeerd vertrouwen. Niet alleen tijdens de implementatie, maar ook daarna tijdens het reguliere beheer en onderhoud. TSV zorgt nooit voor vervelende verrassingen.”
“Wat ik ook erg prettig vind bij TSV is de goede support. TSV gaat niet alleen degelijk te werk tijdens het voortraject of bij de uitvoering van een project: ook de nazorg is goed geregeld. Zo waren we laatst ineens niet meer bereikbaar: onze telefoonlijnen werkten helemaal niet meer. Binnen vijf minuten had ik contact met een support-medewerker en binnen tien minuten was het probleem volledig opgelost. Het bleek wederom om problemen bij de provider te gaan, maar TSV handelde snel en adequaat, waardoor wij onze werkzaamheden snel konden hervatten.” Lachend besluit Peter: “Als al onze leveranciers zo waren als TSV, had ik een hoop zorgen minder. ”
Onze klanten zijn uniek. Ieder op zijn eigen manier. Daardoor is de oplossing die wij aanbieden nooit ’standaard’. Zelfs niet, wanneer de gebruikte software dat wel is. Onze werkwijze sluit daar op aan. Samen met u navigeren wij naar uw eindbestemming. Of dit nu een nieuwe telefooncentrale is of een IoT-oplossing. Wilt u weten hoe wij dat doen en wat TSV voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Hulstweg 8
1032 LB Amsterdam
T 020 4 303 202
E info@tsv-groep.nl