Hoewel Nortel als telefoniebedrijf al jaren niet meer bestaat, zijn er nog legio bedrijven die Nortel PBX apparatuur gebruiken. Soms naar volle tevredenheid, maar soms ook zeker niet. De keuze tussen Nortel PBX blijven ondersteunen of deze apparatuur vervangen is daarmee erg actueel, maar niet per se eenvoudig.
Met Nortel PBX als telefonieproduct is weinig mis. Verschillende bedrijven hebben jaren geleden behoorlijke bedragen geïnvesteerd in een nieuwe enterprise-omgeving. De telefooncentrale bestaat uit servers en de nodige componenten die samen een communicatieplatform vormen waarop enterprise telefonie-opties werken, zoals call centers. Het platform is schaalbaar en breed inzetbaar. Die investering nu vroegtijdig afschrijven stelt gebruikers voor uitdagingen: support zoeken of vervangen?
Support zoeken voor een Nortel PBX-omgeving doet u als de apparatuur een defect heeft of als de vendor of een partner geen ondersteuning meer wil bieden. Avaya heeft de Nortel telefonietak zes jaar geleden overgenomen. Een deel van het Nortel-portfolio is omgezet van een blauw naar een rood (Avaya) label. In feite zijn Nortel-producten daarmee nu Avaya-producten. Voor de telefoniesystemen die niet zijn overgezet, staat de ontwikkeling stil en ontbreekt een ontwikkelplan en visie. Voor Nortel zelf zijn er weinig dealers meer in de markt. Is dat vervelend? Het levert wel uitdagingen op voor wie zijn investering nog niet volledig wil afschrijven. En daarbij geldt ook: hoe langer u als onderneming wacht met het nemen van een beslissing, des te lastiger de supportvraag te beantwoorden is.
Een enterprise telefoonsysteem gaat makkelijk tien jaar mee, soms zelfs twintig jaar. Als u de gebruiker bent en de licenties tijdig update, is er dan een reden om het platform te vervangen? De software doet wat hij moet doen en de toestellen zijn up-to-date, maar wat als er een draaiende component aan vervanging toe is? Deze onderdelen zijn nu nog voorradig, maar zullen schaarser worden. Vermoedelijk is het belangrijker om te weten dat er maar weinig Nortel-partners zijn die nog eens vijf tot tien jaar support kunnen garanderen. En juist als je vertrouwt op de zekerheid van een goed werkend platform, wil je die support. Daarmee voorkom je problemen als ze zich ooit voordoen.
Dus, wat zou de voorkeur moeten hebben? Supporten of vervangen? Het laatste biedt meer zekerheid. Een vooruitzicht in de vorm van een roadmap met nieuwe updates of producten is er immers niet. Als u gebruiker bent van een Nortel PBX platform, moet u echt gaan nadenken over wat u wil. Het verdient de voorkeur om sowieso te kiezen voor een partner die voor meerdere vendors werkt. Er is immers altijd een kans dat een echte oplossing niet voorhanden is en dat is vervelend als je wel afhankelijk bent van telefonie. Een partner die bij diverse vendors in de keuken kan kijken, kan vervolgens ook informeren over de alternatieven.
Vervangen dan maar? Een vervangingstraject is gelukkig redelijk overzichtelijk. Daarnaast beschikt Avaya, met dus Nortel-alternatieven in het portfolio, over een duidelijke migratieaanpak. Sommige Nortel-apparaten zijn al voorzien van enkele Avaya-onderdelen. Dat verlengt de levensduur van deze oplossing. Daarnaast is in veel gevallen ook een upgrade mogelijk naar Avaya tegen gereduceerd tarief. Er is wel een kans dat daarbij adoptietrainingen nodig zijn. Maar ook daaraan kleven voordelen: u kunt met het nieuwere telefoniesysteem vermoedelijk ook uw dienstverlening verbeteren. Wat wij vanuit TSV Groep vooral adviseren aan ICT-managers is dat er in uw Nortel-systeem geen echte toekomstmuziek en strategie meer zit. Hou daar rekening mee en kijk naar welke mogelijkheden modernere apparatuur biedt.
Heeft u een Nortel support-vraag? Of bent u benieuwd wat u kunt doen om uw communicatieoplossing stabiel in de lucht te houden? Download dan hier de Ultieme Supportgids.
Wilt u weten hoe toekomstbestendig uw huidige telefonie-oplossing is? Vraag dan hier de Quick Scan aan en we zoeken het voor u uit. TSV helpt u graag met het maken van keuzes omtrent de juiste oplossing voor uw organisatie.
Hulstweg 8
1032 LB Amsterdam
T 020 4 303 202
E info@tsv-groep.nl