U moet niet naar de cloud, het mag uiteraard wel. De cloud is een keuze, ook waar het op VOIP (ook wel IP telefonie) aankomt. Die keuze kan maar beter gebaseerd zijn op goede argumenten. Precies daarom hebben we voor u de belangrijkste voors en tegens gecombineerd.
Hoewel die flexibiliteit nu een van de grote voordelen is van de cloud, zijn er alternatieven beschikbaar. De hybride oplossingen van bijvoorbeeld Avaya en Mitel combineren de toegankelijkheid van cloud met de vrijheid en flexibilteit van een on-premise systeem. Het is verstandig om dit soort alternatieven minimaal mee te nemen in de voors en tegens vergelijking. Misschien passen deze mogelijkheden wel beter bij uw bedrijf dan een standaard cloud optie?
Naast schaalbaarheid is een ander voordeel van VOIP / IP telefonie in de cloud dat u precies weet wat u per maand betaalt. U zorgt in dat geval zelf voor het beheer van uw oplossing. Kiest u ervoor om dit beheer uit te besteden, dan is de kans groot dat de kosten van uw telefonie gaan fluctueren. De partner die u voor dit beheer inhuurt, kan u overigens wel inzicht in deze kosten geven.
Een belangrijk nadeel van telefonie in de cloud? U bent geen eigenaar meer van het product, dit staat niet meer op de balans in de vorm van waarde. Kiest u voor de cloud, dan huurt u een product. Dat kan financieel lastig zijn, u betaalt immers maandelijks, maar hier staat geen waarde tegenover. Bij een faillissement kan dit nadelig uitpakken. Een ander nadeel van de cloud, zij niet van financiële aard, is dat als er iets met de cloud dienst gebeurt dit consequenties kan hebben voor uw bereikbaarheid. Dat kan vervolgens ook weer effect hebben op andere zaken, zoals misgelopen omzet of patiënten die moeten wachten.
De ontwikkelingen op het vlak van cloud telefonie gaan snel. Dat kan tot uitdagingen leiden. Bijvoorbeeld als de ene cloud-aanbieder de andere overneemt. Vervolgens draait de overnemende partij het product van de ander binnen afzienbare tijd de nek om. Zeker de grotere cloud-aanbieders zijn daar goed in. Microsoft zet vol in op Teams, het resultaat is dat de onderneming Skype for Business uitfaseert. Als gebruiker bent u gedwongen om Skype om te bouwen naar Teams, u moet mee met de ‘innovatie’ en uitstellen is niet mogelijk.
Wat voor u als gebruiker belangrijk is, moet de doorslag geven. Wilt u snel een integratie opzetten tussen uw cloud-oplossing en bijvoorbeeld een CRM-systeem? Kies dan voor cloud, een vinkje zetten volstaat meestal wel. Het tegenovergestelde geldt voor on-premise telefonie. Een on-premise telefoniesysteem en server met CRM-integratie overzetten naar de cloud werkt meestal niet. Verhuist u uw telefonie naar de cloud, dan moeten ook uw andere systemen, zoals een ERP, over naar de cloud. Maar is die mogelijkheid er?
U heeft nu inzicht in de belangrijkste voors en tegens van VOIP / IP telefonie in de cloud. Toch kunnen we ons heel goed voorstellen dat u meer informatie nodig heeft. Wilt u wel of niet overstappen naar cloud telefonie? Vraag een gratis consult aan!
Nieuwsgierig naar de 5 grootste gevaren voor het beheer van IP en cloud telefonie? Lees dan dit document. U bent vervolgens helemaal bij! Mocht u willen weten of cloud telefonie écht bij u past? Doe dan onze checklist.
Hulstweg 8
1032 LB Amsterdam
T 020 4 303 202
E info@tsv-groep.nl