Van Big Data naar Big Decisions: data-analyse voor beter inzicht

Frank Lunstroo 2 September 2024

Big Data is hot, maar waarom eigenlijk? Het gaat al jaren goed zoals het gaat, waarom moet je nu ineens aan de slag met data? In deze blog legt Frank Lunstroo, salesmanager bij TSV-Groep, uit hoe hoogwaardige data je kunnen helpen om betere strategische beslissingen te nemen, informatiesilo's te doorbreken en trends te identificeren.

Hoogwaardige data als kompas voor je organisatie

Vandaag de dag kan geen organisatie meer zonder kwalitatief hoogwaardige data. Data is als het ware het kompas van je organisatie. Zonder dit kompas vaar je blind. Steeds meer organisaties en overheden gebruiken dan ook tools als Power BI om inzicht te krijgen in hun prestaties. Een slim dashboard biedt een helikopterview op je dienstverlening, servicelevels en het behalen van je KPI's. Zo’n helder totaalbeeld heb je nodig voor strategische beslissingen en procesoptimalisatie.

Hulp bij het implementeren van Power BI

Onlangs hadden we een gesprek met een gemeente die ons had gekozen voor een project. Ze wilden graag Power BI gaan gebruiken, maar misten de interne expertise om dit goed te doen. Wij hebben hen geholpen om de data in begrijpelijke dashboards te gieten. Hierdoor konden ze waardevolle inzichten verkrijgen en weloverwogen beslissingen nemen. Dit laat zien hoe belangrijk het is om niet alleen de juiste tools te selecteren, maar ook iemand die je kan begeleiden bij het effectief gebruiken van je data.

Het doorbreken van informatiesilo’s

Omdat data – en dan met name de daaruit voortvloeiende dashboards – je een totaaloverzicht geven, helpen ze bij het doorbreken van informatiesilo’s. In een eerdere blog schreef ik al over het belang van een geïntegreerde benadering. Door gebruik te maken van Big Data, kun je inzicht krijgen in waarom het noodzakelijk is om deze silo’s op te breken. Dit leidt tot een meer samenhangend beeld van je organisatie, waardoor je betere strategische beslissingen kunt nemen.

Trends en tendensen identificeren

Het gebruik van data gaat verder dan alleen het analyseren van huidige prestaties. Het stelt je ook in staat om trends en tendensen te identificeren die van invloed kunnen zijn op je organisatie. Zo hebben wij bijvoorbeeld een cloudcontactcenter voor met name Microsoft Teams in ons portfolio. Daar zit enorm veel data in en door die gegevens te analyseren, kun je onder andere zien hoe AI-gestuurde voicebots presteren in vergelijking met live agents. Dit soort inzichten zijn heel waardevol om te kunnen bepalen of je digitale transformatie effectief is en waar je verbeteringen kunt aanbrengen.

Van onderbuikgevoel naar onderbouwde beslissingen

Stel je voor dat je voor een belangrijke strategische beslissing staat en je kunt kiezen tussen je onderbuikgevoel of harde data. Wat zou je kiezen? Ik gok dat je voor de door data onderbouwde beslissing gaat. Door data te verzamelen en te analyseren, krijg je objectieve inzichten die je helpen om beter geïnformeerde keuzes te maken. Dit vermindert de kans op fouten en verhoogt de effectiviteit van je beslissingen, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten voor je organisatie.

Neem ook de Slimme Route

Ben je klaar om de kracht van data-analyse te benutten en je organisatie naar een hoger niveau te tillen? Wil je eens sparren over de meest optimale oplossing of worstel je nog met strategische keuzes? Met onze Slimme Route zorgen we dat al je systemen, software, medewerkers en klanten optimaal met elkaar samenwerken. Neem contact met ons op. We leren je graag kennen. 

Nog geen concreet vraagstuk, maar mogen we je wel inspireren? Check onze blogs of volg onze LinkedIn-pagina. En natuurlijk zijn ook wij altijd op zoek naar nieuw talent.