Dus u overweegt om uw Avaya, Mitel of NEC telefonie naar de cloud te brengen? Laten we allereerst starten met een waarschuwing: iets zomaar 1-op-1 naar de cloud brengen is in veel gevallen niet verstandig. Zoekt u naar een aanpassing, start dan met een grondige blik op uw huidige systeem. De slimme route van TSV kan u helpen bij het maken van de voor u beste keuze.
In het verleden heeft u al eens een keuze gemaakt over hoe uw huidige systeem moest werken. Vermoedelijk is er in de jaren erna het een en ander aangepast. U staat nu voor dezelfde keuze. Het is verstandig om te kijken naar wat u heeft én eventueel wilt aanpassen. Een slimme route is gewenst voor een soepele migratie naar de cloud. Zoekt u een oplossing voor nieuwe business, dan is de keuze relatief eenvoudig, voor bestaande business komt er meer denkwerk bij kijken. In deze blog vergelijken we de cloud mogelijkheden van drie telefonieaanbieders, daarna komen vier belangrijke aandachtspunten aan bod.
Laten we per aanbieder bekijken waar deze toe in staat zijn en hoe u uw bestaande telefonieoplossing naar de cloud kunt brengen. Van de drie aanbieders is Avaya de duurste, maar u krijgt ook veel waarde terug voor uw investering. Avaya biedt een private hosted oplossing aan, u betaalt daarvoor een prijs per maand. De leverancier heeft zich al vijftig jaar bewezen, er zit veel kennis en ervaring verwerkt in de producten. De slimmigheden die in de producten zit verweven neemt u vervolgens mee naar de cloud. Is solide en uitgebreide telefonie een kernelement van uw business, dan is dit een serieuze optie.
Mitel zit wat betreft kosten tussen Avaya en NEC in, maar kan wat betreft ervaring eveneens bogen op een rijk verleden. Zijn telefoniefuncties belangrijk voor uw organisatie, dan is dit eveneens een goede optie. Wilt u een deel van uw telefonie in de on-premise variant gebruiken en deels naar de cloud, ofwel hybride werken, dan zijn zowel Mitel als Avaya altijd verstandige keuzes. Sowieso geldt dat als u een call center nodig hebt, er niet veel keuze is binnen een cloudomgeving. Mitel en Avaya komen dan absoluut in aanmerking.
Kiest u voor een overstap naar telefonie in de cloud, dan is NEC de goedkoopste optie van de drie. Dit is bovendien het enige goede cloud platform dat is voorzien van een volwaardig contact center. NEC heeft dit altijd aangeboden. Alle technologie is erop gericht om zo effectief mogelijk te kunnen bellen. Algoritmes zijn ingesteld om medewerkers te ondersteunen bij wie ze wanneer moeten bellen. De algoritmes zijn ook zo ingesteld dat als een persoon opneemt, het belletje doorgezet moet worden naar een call center agent. Deze doet vervolgens net of hij of zij de persoon heeft gebeld. De kosten van deze slimme technologie zijn met dertig tot veertig euro per persoon per maand te overzien. Er is vrijwel geen verlies van tijd.
Met Avaya, Mitel of NEC naar de cloud? Dat is in veel gevallen een veilige keuze. Toch zijn er nog wel een paar zaken waar u op moet letten. Ten eerste moet volledig helder zijn hoe kritisch communicatie is voor uw organisatie als u van on-premise over wilt stappen op cloud telefonie. Zet u de stap, dan werken alle functies via het internet. Dat mag niet haperen, maar doet het soms toch.
Waar werken uw mensen? Doen ze dat thuis, mobiel of op kantoor? Zijn ze gedwongen om met een app te werken, dan gaat daar data doorheen. Is de datakwaliteit goed genoeg op de locatie waar ze zich bevinden, of is er WiFi beschikbaar? In de auto Teams gebruiken is geen succesverhaal. In een pand met veel beton en staal is de ontvangst eveneens vaak matig. Toch is het op de meeste locaties in Nederland prima geregeld met het netwerk van een provider.
Kiest u voor uw overstap naar de cloud voor een betrouwbare partner? Is er een kans dat deze wordt overgenomen? ‘Wij zijn de beste’ is niet altijd een keiharde garantie… Er bestaan veel kleine IT-bedrijven, met ergens een datacenter, maar geen track record. Past de goedkope oplossing bij u als ondernemer? Waar staat uw data en kan uw partner bewijzen dat hij goed met uw data omgaat? Vraag altijd door bij het maken van een keuze. Niets is gratis in het leven, alles zit in een maandprijs verwerkt. Zo is dus ook te berekenen wat iets kost. Lijkt het verhaal te mooi om waar te zijn, dan is het dat vermoedelijk ook.
Kiest u voor cloud of hebt u dat al gedaan, ga dan regelmatig na of het nog aantrekkelijk is om zo te werken. Makkelijk op- en afschalen is fijn, maar is het ook nodig? Is er sprake van sterke fluctuaties tussen verschillende perioden? Opschalen van clouddiensten kan vrijwel altijd, afschalen niet. Denk aan uw financiën.
Met Avaya, Mitel of NEC naar de cloud, lijkt een verstandige keuze. Toch zijn er wel een aantal zaken waar u op moet letten. Denkt u eraan om over te stappen naar cloud telefonie? Vraag een gratis consult aan! Wilt u hiervoor nog een korte checklist doorlopen? Kies dan voor de cloud telefonie checklist. Zo weet u zeker of cloud telefonie de oplossing is voor u.
Hulstweg 8
1032 LB Amsterdam
T 020 4 303 202
E info@tsv-groep.nl