Niet kunnen communiceren met collega’s of de buitenwereld, kan dramatisch zijn. Het belang van redundantie – buiten de telefonie om disaster recovery genoemd - is daarmee wel duidelijk. Maar hoe belangrijk is het werkelijk en hoe ga je bijvoorbeeld als ICT-manager om met dit vraagstuk voor je telefonie, ongeacht of die van Avaya, Mitel of NEC-Philips is?
Is redundantie of disaster recovery van levensbelang? Soms wel. Bijvoorbeeld voor een huisarts of een andere zorgverlener en uiteraard de patiënten ervan. Commerciële bedrijven die volledig afhankelijk zijn van een goede bereikbaarheid voor hun salesapparaat, zullen ook bijna honderd procent bereikbaarheid eisen. Bij telefonie, zowel als het om gesprekken en video calls gaat, is er daarnaast geen tijd om een storing te herstellen. Valt een lijn uit, dan moet er direct een nieuwe lijn beschikbaar zijn.
Heeft een grote organisatie als de ANWB een probleem met de bereikbaarheid, dan is dat groot nieuws. Wat dit bijzonder maakt? Niet bereikbaar zijn komt vrijwel niet meer voor. Dat is anders bij een laptop die even niet werkt, e-mails mogen best een half uur ongelezen blijven. De sneeuwval deze winter drukte diverse scholengemeenschappen met de neus op de feiten. IT en communicatietools bleken onvoldoende solide op het moment dat ouders massaal gingen bellen.
Wie verantwoordelijk is voor het in de lucht houden van de bedrijfscommunicatie, zal merken dat er diverse redundantieniveaus zijn. Een onderneming die afspraken maakt over het nakomen van afspraken en te maken krijgt met hoge boetes als dit niet lukt, zal kiezen voor een hoog redundantieniveau. Bij de meeste organisaties zal de financiële consequentie van een communicatiebreuk leidend zijn voor het gewenste niveau.
Een beschikbaarheid van 99,99 procent is voor bijvoorbeeld Avaya telefoons haalbaar, terwijl dit voor een mobiel netwerk gemiddeld misschien op ‘slechts’ 98 procent ligt. De voordelen van de grotere beschikbaarheid en dus redundantie zijn helder: er is vrijwel altijd bereikbaarheid en communicatie mogelijk. Een nadeel is er uiteraard ook: de kosten, bijvoorbeeld voor servers en hogere onderhoudstarieven.
Wie verantwoordelijk is voor het onderhouden van de telefonie zal vermoedelijk nog iets dieper in de details willen duiken. Er kan een verschil zitten in de beschikbaarheid van onderdelen. Zo kent de voicemailfunctie soms een lagere beschikbaarheid dan gewenst. Idealiter kiest een ICT-manager voor een situatie waarin onderdelen een zoveel mogelijk gelijke beschikbaarheid hebben. Toch is er ook de optie om hiervan bewust af te wijken. Die keuze is dan vermoedelijk door kosten ingegeven.
Technisch gezien zijn er bij redundantie een paar zaken om rekening mee te houden. Om duidelijk te krijgen hoe hoog de beschikbaarheid moet zijn, is het nodig om helder te krijgen wat echt belangrijk is voor de ‘business’. Wat accepteren interne en externe klanten? Zijn er grote verschillen in redundantiebehoeften tussen afdelingen en vestigingen, ga dan na wat minimaal vereist is om beide soorten klanten tevreden te houden. Wat ook geldt: hoe kleiner de organisatie, des te moeilijker het is om tegen aanvaardbare kosten een hoge beschikbarheid te krijgen. Daarom kan het voor huisartsen slim zijn om op dit vlak samen te werken en zo de kosten beheersbaar te houden.
Solide redundantie kan veel leed voorkomen. ICT-managers die zekerheid willen hebben, kloppen bij voorkeur aan bij experts voor advies. Deze kunnen heel goed aangeven wat wel en niet noodzakelijk is én een goed beeld voorschotelen van welke risico’s een organisatie moet afdekken, hoe ze dat moet aanpakken en op welke vragen een helder antwoord nodig is. Een solide telefoniesysteem is zeer belangrijk, maar het grote aantal variabelen maakt de puzzel lastig. Een beetje externe hulp kan de gewenste helderheid wél bieden. TSV kan u helpen bij het in de lucht houden van uw communicatie-oplossing. Of doe onze gratis Quickscan om erachter te komen hoe stabiel en toekomstvast uw communicatieoplossing is.
Benieuwd wat u kunt doen om uw communicatieoplossing van bijvoorbeeld Mitel, Avaya, NEC, Nortel of Tenovis stabiel in de lucht kunt houden? Download dan hier de Ultieme Supportgids.
Hulstweg 8
1032 LB Amsterdam
T 020 4 303 202
E info@tsv-groep.nl